REDHA


Bila diri di biarkan sunyi,seperti angin di laman yg lapang..ada,tetapi ta penah di hiraukan.kewujudan yg di pandang sepi.aku diam seribu bahasa.hanya sekadar menjadi pemerhati.Memandang jauh tanpa upaya untuk berkongsi secebis ungkapan.Pabila mana mereka mengukirkan senyuman,hati bertanya mengapakah ianya bukan untukku.Aku lupa siapa diri,hanya sekadar angin yg di dambakan ketika panas menyapa.Mengapakah harus begitu.Tidak layakkah aku menjadi sebahagian daripada mereka.Oh! aku lupa.Berpijaklah di laman yg nyata.Aku ta layak beriringan dengan mereka.Ya! mereka seolah turun dari kayangan yang sering mendambakan kesempurnaan,yang menghindar sesuatu yang di anggap jelik.sedarkah mereka manusia semua sama.Mungkin sekarang saatnya kamu mendabik dada tetapi percayalah suatu ketika nanti laman yang lapang ini akan menjadi alas rebahnya kaum sepertimu.



Kerap menjadi pertanyaan,mengapa sering diri ini yang mengalah.Siapakah kamu. mengapa sering diri ini menjadi bahan hinaan kamu. mengapa sering diri ini yang di harap dapat mnjadi pautanmu,tetapi kamu sebaliknya. mengapa diri ini terpaksa bertanggungjawab di atas sesuatu yang asalnya milik kamu.berperasaankah kamu.Tanya pada hatimu bila bertapaknya perasaan iri di hati.Sakit melihat mereka di sekeliling berada atas dari tempatmu.Sekali pandang kamu akan mejatuhkan mereka kembali berada di bawah kamu.Kamu tidak menyedari setiap perbuatan kamu itu sering di perhatikan,walaupun adakalanya mata manusia terlepas pandang.tetapi DIA?.....Wahai kamu yang seolah turun dari kayangan,bisa mengelirukan sesiapa yang memandang.Usahlah berpura,walaupun gemalaimu melemahkan jiwa tapi hatimu jagalah ia supaya tidak bertukar warna.Sedarlah manusia lain di sekeliling kamu bukan suruhan jauh lagi sebagai bahan tontonan yang memalukan tetapi merekalah manusia yang hadir kepadamu sebagai ujian dariNYA.

Jangan mudah kita lupa pada dasarnya.Siapa kita.Tujuan di lahirkan di muka bumi yang serba indah dan kerap melekakan.Bukan untuk berbangga dan merendahkan yang lain.Bukan untuk melonjakan diri dan menindas yang lain.Bukan untuk kamu anaiya.Jangan kamu menunding jari kepadanya jika kamu sedar diri kamu yang alpa.

Berdoalah sesama kita supaya kita semua boleh bersama di hari lain kelak.Hubungkahlah sesuatu ikatan dengan di tauti keikhlasan bukan di bayangi kebencian dan tidak di sulami kepura-puraan.Aku insan biasa yang juga kerap mengulangi dosa.

salam perkongsian.
Hati merasa..Otak berfikir..Jari menzahirkan :)